
Geen standaarden en lang wachten: het is een heel gedoe om persoonlijke data te verkrijgen
Inleiding De laatste jaren volg ik met veel aandacht de ontwikkelingen met betrekking tot GDPR en de publieke opinie over privacy en persoonlijke data. Zowel vakmatig, de impact op het advertising eco-systeem, als uit persoonlijke interesse als consument. Jaren geleden sprak ik al met grote bedrijven uit telecom, retail, publishing en finance over hun wens…
AI cannot replace marketing professionals… yet
In the week of the launch of the 2022 AI sensation I had a conversation with OpenAI’s newest version of ChatGPT., Inspired by some other curious pioneers testing its super powers creating Python code, content about almost every subject, answering questions and doing homework….So I asked ChatGPT some marketing and media advice. Can ChatGPT replace…
De weg naar een experimentele cultuur: 5 tips voor 2022
Experimenteren en innoveren gaan hand in hand. In bedrijven met strak omlijnde doelstellingen en processen is er doorgaans geen ruimte voor een activiteit die vooraf een onduidelijke bijdrage aan de doelstellingen levert. Onzekerheid moet gereduceerd worden, omzet en marges gemaximaliseerd en daarbij horen geen experimenten. Logisch vanuit traditioneel perspectief van management maar slecht voor de…
1st Party Data First!
Sinds een jaar door Safari, Firefox en Explorer, en uiterlijk 1 jan 2023 in Chrome, worden third party data afgeschaald en ontmanteld. Bij enkele partijen heeft de Autoriteit Persoonsgegevens hun eerste onderzoeken opgestart en boetes uitgedeeld (bv aan Tiktok voor de schending van de privacy van kinderen, Booking voor te laat melden van een datalek…
Toegepaste AI top 10
Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) worden vaak in één adem genoemd als een steeds belangrijker bouwsteen van een succesvolle datastrategie. De technologie van Google, Microsoft en andere spelers wordt ook steeds toegankelijker en beter. AI is in feite een combinatie van Machine Learning technieken en Deep Learning, waarmee menselijk gedrag en denken kan…
Wanneer loont personalisatie in advertenties?
We weten al langer dat personalisatie in reclame-uitingen meer wordt gewaardeerd omdat dit relevanter is voor consumenten. En relevantie is essentieel om, als adverteerder, de aandacht van de kijker te verdienen. De technologie om campagnes met dynamic creative content te serveren is er al langer. Je stopt dus extra moeite en kosten in het personaliseren en differentiëren…
Marketeers zijn kansloos zonder experimentele cultuur
Een discussie die in mijn beleving nooit is weggeweest lijkt weer op te laaien. Werkt reclame eigenlijk wel? Worden de investeringen in reclame en media wel terugverdiend? Artikelen uit De Correspondent worden regelmatig in verschillende gremia aangehaald. Bijvoorbeeld dit stuk over onderzoek naar de effectiviteit van tv-reclame. Conclusie? Adverteerders verspillen gigantische hoeveelheden geld aan televisiereclames die niet…
Viewability & fraude: 5 tips voor écht zichtbare advertenties
Populaire onderwerpen in digital marketing zijn zichtbaarheid (viewability) van uitingen en advertentiefraude. Onafhankelijke technologiebedrijven bieden diensten aan om het niet-menselijke verkeer op websites te meten en mogelijke fraude en de zichtbaarheid van advertenties te voorspellen. Hoewel het overduidelijk lijkt dat we alleen moeten betalen voor zichtbare advertenties, worden digitale marketingbudgetten nog steeds verspild aan domeinen…
Mijn blog volgen
Krijg nieuwe content direct in je mailbox.